Laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Ingeborg Melis - WaarBenJij.nu Laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Ingeborg Melis - WaarBenJij.nu

Laatste voorbereidingen

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

02 Mei 2023 | Nederland, Hoevelaken

Ha allemaal,

Volgende week hopen we dan eindelijk op Samos te zitten. Maar eerst moeten we volledig klaar zijn voor vertrek.

Afgelopen week

Inmiddels zijn we al maanden aan het voorbereiden. Zo is de Erusmusbeurs aangevraagd, zijn de verschillende overeenkomsten getekend en verstuurd en zijn de vliegtickets geprint.

Maar naast deze ´grote´ zaken, moesten er ook nog een heleboel ´kleinere zaken geregeld worden.

Safeguarding training Eurorefief

Tijdens onze weken op het kamp komen we in aanraking met een behoorlijk kwetsbare doelgroep. Ze hebben een rugtas en de meesten zijn getraumatiseerd door wat zijn tijdens het vluchten mee hebben moeten maken.

Vooral kinderen en vrouwen zijn het slachtoffer van (seksueel) misbruik en/of geweld.

Zo komt het bijvoorbeeld voor dat kinderen als prostituee aangeboden worden door eigen familie omdat ze dan kunnen voorzien in de basisbehoeften. Kinderen durven of kunnen hier geen melding van doen. Ze durven het niet, ze zien de noodzaak hier niet van in etc.

Als hulpverlener op het kamp is het daarom van belang dat je weet hoe je deze situaties kunt opmerken en hoe je hier tijdens het werk melding van moet maken. Daarom moet je voordat je als vrijwilliger in het kamp aan de slag gaat een training doen.

Tijdens Safeguarding training leer je vooral hoe je situaties kunt herkennen, leer je in te schatten wanneer je aan de bel moet en mag trekken, leer je meer over de risicofactoren om de verschillende doelgroepen die er zijn op het kamp en leer je dat wanneer je iets ziet, hoort of vermoedt, je direct melding moet doen.

Voor de rest

Ook ben ik nog achter de naaimachine gekropen om een aantal broeken in te korten en heb ik nog wat nodige spullen aangeschaft.

Zoals: zonnebrandcrème, een pet en zonnebril voor de zon, extra laadkabels voor de telefoon, cosmeticaproducten etc.

Planning

De komende dagen heb ik zeker nog het één en ander te doen. Zo moet ik nog de uitwonende beurs afronden, mijn ov stopzetten, mijn kamer schoonmaken en natuurlijk de koffer inpakken.

• 02 Mei 2023 - 23:24

* Jelly Vegt :

Ingeborg succes met de laatste voorbereidingen voor je reis Samos.

Groetjes tante Jelly

• 10 Mei 2023 - 11:55

Nelleke Withaar De Jong:

Ingeborg een fijne tijd daar. En succes met je stage.

Gr Harry en Nelleke

Withaar de Jong