Veel indrukken & de realiteit - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Ingeborg Melis - WaarBenJij.nu Veel indrukken & de realiteit - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Ingeborg Melis - WaarBenJij.nu

Veel indrukken & de realiteit

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

22 Mei 2023 | Griekenland, Sámos

Ha allemaal,

Eindelijk heb ik tijd kunnen vinden om een nieuwe blog te schrijven. Het is op het moment erg druk tijdens en after shift.

Onze eerste volle week in het kamp is echt voorbij gevlogen. We maken zoveel mee en elke dag is anders. Ook de gesprekken met alle vrouwen worden anders. Zo hebben we al een aantal diepgaande en mooie gesprekken kunnen voeren. We krijgen ook steeds meer verantwoordelijkheden zoals dat wij als enige bij de women activities zijn, wat soms ook voor meer uitdaging zorgt. Zo liep er gisteren ineens een man bij ons naar binnen. De vrouwen schrokken daar erg van omdat het echt een plek is waar alleen vrouwen en kinderen mogen komen. Veel vrouwen voelen er zich zo comfortabel dat ze hun hoofddoek af doen. Dit was nu gelukkig niet het geval. Aan ons was de taak om de man weg te sturen wat hij erg grappig vond. Na onze stem wat te verheffen is het gelukkig toch gelukt :)

Vandaag deden we weer een work-out en hadden we een danceparty met de vrouwen. Het is zo mooi om te zien hoe ze daarvan opleven en hoe blij ze ervan kunnen worden. Ze kunnen heel hun situatie dan even vergeten. Ook werden Josianne en ik naar voren getrokken om te leren dansen. Ik kan je vertellen dat dit een hele uitdaging is...

Wat ook heel mooi was was dat Janca (Zuid-Afrikaanse volunteer) enJosianne deze week 's ochtends een keer door het kamp heen liepen. Ze kwamen een groepje mannen tegen. Ze stonden in een kring bij elkaar en waren met heel hun hart het nummer 'Goodness of God' aan het zingen. Op zondag hebben wij dit nummer in de kerk gezongen en bij veel van ons zat dit nummer de hele week in ons hoofd. Zo bijzonder om dit dan mee te maken en te voelen dat God dichtbij is.

Pushbacks

Afgelopen week kregen wij te horen dat er na 6 weken weer veel nieuwe vluchtelingen aan zouden komen op Samos. In het kamp werden al voorbereidingen getroffen en ook wij waren aan het voorbereiden.

Vandaag kregen we te horen dat deze vluchtelingen na een lange, gevaarlijke reis niet gaan aankomen op Samos. Ze zijn op de grens tegengehouden en teruggestuurd.

Onze enige vraag was vandaag 'Waarom? Waarom worden deze mensen teruggestuurd als wij genoeg plek hebben in het kamp?' Dit is de realiteit waarmee we worden geconfronteerd. We weten dat veel vluchtelingen uit het kamp dit hebben meegemaakt. Sommige vertellen ons dat ze het 15 keer (!!!) hebben moeten proberen voordat ze toegelaten zijn op Samos. Bid je met ons mee voor deze mensen?

craftproject

Elke week hebben we een 'craft project'. Dit houdt in dat we naast de kleine creatieve dingen ook een groter project doen. Dit keer hadden we op grote vellen papier met vingerverf de handen van de vrouwen en kinderen gedrukt. Hier schreven de vrouwen hun land van herkomst in. Het is mooi om te zien hoe hieruit gesprekken voortkomen.

Er was een wat stillere vrouw die ook haar hand op het papier maakte. Ze schreef haar land erop. Hierdoor kwam ik erachter waar ze vandaan kwam en hadden we er een gesprekje over. Het is mooi om te zien dat, terwijl sommige vrouwen moeite hebben met praten, toch op deze creatieve manier durven praten!

De vellen hangen we op de muur zodat we een 'muur met handen' hebben. Zo hebben we allerlei handen met verschillende landen erop.

Gebedspunten

• voor de vluchtelingen die tijdens de pushback terug gestuurd zijn naar Turkije
  • afgelopen zondag (gister dus) zijn er verkiezingen geweest tussen Turkije en Griekenland, dit levert veel spanning op bij de vluchtelingen en de locale bevolking.
  • vandaag heb de vraag gekregen of ik shiftleader wil worden. Willen jullie meebidden voor een goed besluit dat ik deze week moet nemen?